Sisällön alkuun

Rahankäytön opas

Jos sinulla on vaikeuksia raha-asioiden hoidossa, voit varata ajan velkaneuvojalta.

Pyydä apua ongelmiin 

Jos et omin päin saa kuntoon raha-asioitasi, pyydä apua. Älä anna vaikeuksien kasvaa liian pitkään ja liian pahoiksi. Jos hoidat velkaa lisävelalla, joudut aina vain pahempaan tilanteeseen. Jokapäiväinen toimeentulo ei onnistu vippien varassa.

Toimeentulotuki

Jos palkka, eläke tai muu tulosi ei kerta kaikkiaan riitä elämiseen, ota yhteys kotipaikkakuntasi sosiaalitoimistoon. Sinulla on oikeus saada toimeentulotukea, jos et muuten pysty elämään. Sitä varten tulosi ja menosi täytyy selvittää ja arvioida, kuinka paljon tarvitset tukea. Sosiaalitoimesta voit kysyä myös mahdollisuuksista rahoittaa välttämättömiä menoja, jotka tulevat yllättäen.

Talous- ja velkaneuvonta

Kuntien talous- ja velkaneuvojat antavat ohjeita raha-asioiden ja ylivelkaantumisen hoidossa. Palvelu on maksuton, mutta sitä joutuu usein odottamaan. Maksutonta velkaneuvontaa järjestävät myös seurakunnat ja muutamat järjestöt. Kysy kuntasi puhelinvaihteesta, mistä voit hakea velkaneuvontaa. Neuvojilla on myös päivystysaikoja, joilloin voit keskustella neuvojan kanssa.

Takaus

Jos ystävä tai sukulainen pyytää sinua velkansa takaajaksi, mieti tarkoin, suostutko. Takaaja joutuu maksamaan velan, jos velallinen ei itse siihen pysty.
Älä lupaa takausta kiireessä, vaikka lainan ottaja kuinka sanoisi, että maksaa velkansa varmasti. Aina voi sattua yllätyksiä. Mieti, pystyisitkö hoitamaan velan. Jos takaat, ole valmis maksamaan.

Takaajan vastuun voi myös rajoittaa vain tiettyyn rahamäärään asti. Silloin velkakirjaan täytyy kirjoittaa rahamäärä, johon takaus annetaan. Kysy neuvoa asiantuntijalta.

<<<edellinen          seuraava>>>