Sisällön alkuun

Rahankäytön opas

Jos otat liikaa lainaa, voit joutua tilanteeseen, jossa tulot eivät enää millään riitä lainojen takaisinmaksuun.

Lainat ja luotot

Joskus voit tarvita lainaa, jos esimerkiksi hankit asunnon, auton tai muuta kalliimpaa. Lainassa ei ole mitään pahaa, jos pystyt maksamaan korot ja lainan lyhennykset. Mieti ensin, tarvitsetko lainaa. Laske sitten, kuinka kauan kestää maksaa se takaisin. Ja viimeiseksi selvität, kuinka kalliiksi kaikki lopulta tulee.

Jos sinulla on velkaa ja tuntuu, ettet pysty maksamaan maksuerää ajoissa, ota hyvissä ajoin yhteys luoton antajaan. Maksuohjelmasta voi neuvotella. Jos et selviä, pyydä apua ajoissa.

Pankkilaina

Pankki haluaa varmistaa, että saa rahansa aikanaan takaisin. Siksi lainaajalla täytyy olla vakuus saamalleen lainalle. Vakuutena voi olla esimerkiksi oma asunto tai toisen henkilön takaus.

Maksat lainaasi takaisin sen mukaan, mitä olet sopinut pankin kanssa, esimerkiksi kerran kuussa tai harvemmin. Lisäksi pankki perii lainasta korkoa. Maksuvaikeuksissa pankki voi antaa tilapäistä helpotusta, kuten myöhentää lyhennyksiä tai lisätä korot lainasummaan. Jos lopulta et selviä lainasta, joudut ehkä myymään vakuutena olleen asunnon tai takaaja joutuu maksajaksi.

Tililuotto eli kulutusluotto

Kauppa voi tarjota sinulle luottoa, kun ostat vaikkapa television. Houkutus on suuri, koska silloin voit maksaa ostoksesi vähitellen.

Kulutusluotto voi kuitenkin tulla kalliiksi, sillä korko on usein korkea. Joudut maksamaan myös palkkioita ja lisiä palvelusta. Siksi ostoksesi todellinen hinta
onkin jotain ihan muuta kuin alun perin ajattelit.

Myös pankista voi saada kulutusluottoa erilaisiin hankintoihin.

Pikalainat

Pikalainan saaminen on tehty helpoksi. Sen voi tilata vaikka kännykällä. Korko ja muut kulut ovat silloin suuret. Suuri vaara on silti siinä, että helpoista lainoista innostuu liikaa. Äkkiä velkaa onkin paljon.

Lainalla vai käteisellä

Ennen kuin päätät ottaa luoton, selvitä sen todellinen hinta. Säästä mieluummin etukäteen ja tingi ostosta käteisalennusta tai lisäpalvelu, kuten kotiinkuljetus.

<<<edellinen          seuraava>>>