Rahankäytön opas
Jos et maksa laskua tai velkaa
Lasku tai velka ei noin vain häviä, jos jätät sen maksamatta. Mitä myöhemmäksi maksun jätät, sitä kalliimmaksi se tulee, sillä korkoa kertyy koko ajan.
Maksujärjestelyt
Jos et pysty maksamaan velkaasi, ota heti yhteys lainan antajaan. Yritä sopia uusi aikataulu, jonka mukaan maksat velan hitaammin. Usein sopiminen onnistuu, jos rahapula on tilapäinen.
Kallista jättää maksamatta
Jos et maksa laskua eräpäivänä, saat ensin muistutuskirjeen. Kahden karhukirjeen jälkeen asia voi siirtyä perintätoimistolle. Vielä perintätoimistonkin kanssa voit neuvotella maksuaikataulusta. Laskun lisäksi joudut maksamaan
perintäkulut ja viivästyskoron, joka on nykyään noin 10 prosenttia.
Kalliimmista tavaroista, kuten auto, tehdään vielä osamaksukauppaa. Myyjä saattaa ottaa tavaran takaisin, jos et maksa osamaksuja ajoissa.
Jos vuokrat jäävät maksamatta, menetät ennen pitkää asuntosi. Vuokrarästit ovat häädön peruste. Jos maksusi joskus myöhästyy, ota heti yhteys vuokranantajaan, selitä tilanne ja pyydä maksuaikaa.
Ulosotto
Lopulta velkoja voi viedä asian käräjäoikeuteen, jos et maksa. Jos laskuun ei liity mitään epäselvää, käräjäoikeus antaa tuomion. Sen avulla laskun perijä saa rahat ulosottoon suoraan tuloistasi. Se tarkoittaa, että työnantajasi maksaa verojen jälkeen jäävästä palkastasi noin kolmasosan perijälle. Omaisuuttakin voidaan ulosmitata.
Vielä tässäkin vaiheessa voit neuvotella velan maksamisesta. Velan määrä kasvaa koko ajan, sillä laskuun lisätään viivästyskorko, perintäkulut, oikeudenkäyntikulut ja ulosottomaksu.
Sakot, verot, vakuutusmaksut
Sakot, verot ja vakuutusmaksut menevät nopeammin perintään kuin muut maksut. Niitä voidaan ulosmitata ilman oikeuden päätöstä. Jos ei maksa sakkoa, tuomioistuin voi muuttaa sakon vankeudeksi.
Luottotiedot
Jos et hoida laskua tai velkaa, saat merkinnän maksuhäiriöstä Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteriin. Sitten luottotietosi eivät ole kunnossa. Siitä voi tulla paljon harmia. Et saa pankkilainaa tai luottokorttia etkä voi ostaa esimerkiksi tavaroita osamaksulla. Merkintä säilyy rekisterissä 2 vuotta, joissain tapauksissa jopa 4 vuotta.