Sisällön alkuun

Rahankäytön opas

Maksa laskut ajoissa

Valitse kodistasi jokin paikka, johon panet saapuneet laskut – hylly, laatikko tai kansio. Siitä löydät ne ja muistat maksaa. Viivästyskorko on turha menoerä, eikä karhukirjeitä ole kiva saada. Säilytä pankilta saamasi tiliotteet järjestyksessä vaikka kansiossa. Pidä tallessa myös kuitit ainakin isommista ostoksista.

Monia maksutapoja
Maksukortit
Verkkopankki
Maksuautomaatti
Suoraveloitussopimus ja maksupalvelu
Maksa turvallisesti
Sirukortilla maksaminen

Monia maksutapoja

sivun alkuun

Yhä harvempi maksaa laskujaan käteisellä rahalla enää nykyään. Se on edelleen mahdollista ja pienissä ostoksissa kätevääkin. Jos tavaraa tai palvelua  ei voi maksaa käteisellä, siitä pitää tiedottaa kuluttajille selvästi.

Monet pitävät käteismaksua hankalana ja vanhanaikaisena. Tarjolla onkin monia muita tapoja, joiden kustannukset vaihtelevat. Selvitä itsellesi, mikä sinulle sopii parhaiten ja mikä sen hinta on.

Kun maksat kortilla, et näe rahaa. Tuntuuko se maksamiselta? Rahat kyllä menevät tililtä, se pitää aina muistaa. Ja vaikka kortilla saisi vielä luottoa, ennen pitkää ostos pitää maksaa. Kortilla on suurempi riski ostaa enemmän kuin mihin on varaa. Mutta jos tiedostat tämän, osaat pitää itsesi kurissa.

 

Maksukortit

sivun alkuun

Kun maksat maksukortilla, summa veloitetaan pankkitililtäsi tai siitä tulee myöhemmin lasku. Selvitä omasta pankistasi, miten oma korttisi toimii.

 

Maksukortilla on kätevä maksaa esimerkiksi ravintolassa. 

Automaattikortin saa jokainen, jolla on oma tili pankissa. Kortilla voi nostaa rahaa pankkiautomaatista ja maksaa laskuja maksuautomaatilla. Sillä ei voi maksaa muualla.

Suomalaisilla pankeilla on kansallisia pankkikortteja. Sellaisen voi saada henkilö,
– jolla on suomalainen henkilötunnus
– joka asuu vakituisesti Suomessa
– jolla ei ole maksuhäiriöitä eli
   joka on hoitanut raha-asiansa hyvin.

Pankkikortilla voit maksaa melkein missä vain, esimerkiksi ravintolassa tai kaupassa.

 

Käteismaksukortteja ovat Visa Electron-  ja Maestro-kortit. Niillä voi maksaa kuten rahalla, ja summa menee tililtä heti. Visa Electron -kortilla voi maksaa myös ulkomailla.

Maksuaika- ja luottokortteja on monia, meillä tunnetuimpia ovat Visa ja MasterCard. Ne kelpaavat maksuvälineeksi myös muualla kuin kotimaassa.
Ostoksistasi tulee myöhemmin lasku kotiisi. Korttien käyttöön liittyy maksuja, jotka kortin omistaja maksaa. Jos hankit luottokortin, lue ohjeet ja käytön ehdot huolellisesti.

Yhdistelmäkortti voi sisältää esimerkiksi pankkikortin ja luottokortin ominaisuuksia.

Tulossa on uusi eurooppalainen SEPA-kortti, joka toimii ainakin kaikissa euroalueen maissa. Kansalliset kortit poistuvat, mutta siirtymäaikaa on vuoteen 2010. Pankit ilmoittavat asiakkailleen, milloin kortteja aletaan uusia.

Lisäksi monilla kaupoilla on maksamiseen omia kortteja, ja osalla niistä saa myös luottoa. Kaupat voivat toimia yhteistyössä pankkien kanssa, ja kaupalla voi myös olla oma pankki.

Ota selvää kaikista kustannuksista, ennen kuin hankit kortin.

 

Verkkopankki

sivun alkuun

Kun sinulla on internetyhteys kotona, työpaikalla tai muualla, voit sopia pankkisi kanssa verkkopankin käytöstä. Silloin voit maksaa laskut itse ja kustannuksia tulee vähän. Pitkät tili- ja viitenumerot tosin vaativat tarkkuutta.

Voit siirtää verkkopankkiin useammankin laskun kerrallaan, koska raha veloitetaan tililtäsi vasta annettuna eräpäivänä. Jos tarvitset maksusta kuitin, voit tulostaa senkin itse. Muista aina lopuksi sulkea pankkiyhteys.

Pankkien kehittämä e-lasku on on tarkoitettu myös kuluttajille. Paperista laskua ei tule ollenkaan, vaan laskun voi tarkistaa ja hyväksyä verkkopankissaan.
E-laskun käyttöönotosta voit tehdä sopimuksen oman pankkisi kanssa.

 

Maksuautomaatti

sivun alkuun

Maksuautomaatteja on pankeissa, kaupoissa ja ostoskeskuksissa. Automaattien käytön hinnoittelu on pankkikohtaista. Saat kustannuksista tietoa omasta pankistasi.

Automaatilla on helppo maksaa laskuja, joissa on viivakoodi. Se on viivasarja laskun alareunassa, josta automaatti lukee laskun tiedot. Jos laskussa ei ole viivakoodia, joudut kirjoittamaan näppäimistöllä tiedot laskusta, esimerkiksi saajan tili- ja viitenumerot ja laskun summan.

 

Suoraveloitussopimus ja maksuautomaatti

sivun alkuun

Toistuvista maksuista voit tehdä suoraveloitussopimuksen pankissa. Pankki maksaa laskut eräpäivänä suoraan omalta tililtäsi. Itse saat ilmoituksen, että tiliäsi veloitetaan. Sinun on vain pidettävä huolta, että tililläsi on tarpeeksi rahaa.

Pankin kanssa on mahdollista sopia myös maksupalvelusta. Viet tai lähetät laskut pankkiin, ja pankki maksaa ne tililtäsi. Maksut näkyvät tiliotteestasi. Pankki veloittaa palvelusta.

Maksu pankin tiskillä

Kallein tapa maksaa laskuja on se, että menee pankkiin palvelutiskille. Hinta vaihtelee eri pankeissa. On kuitenkin ihmisiä, joiden on vaikeaa tai mahdotonta
käyttää muita maksutapoja.

 

Maksa turvallisesti

sivun alkuun

Pankkiautomaateista voi nostaa käteistä rahaa niin automaattikortilla kuin erilaisilla maksukorteilla.

 

Älä jätä korttiasi tiskille tai unohda sitä automaatille. Älä säilytä tunnuslukuasi koskaan kortin kanssa, muista se ulkoa. Älä kerro tunnuslukuasi muille suullisesti tai sähköpostilla. Pankki tai poliisikaan eivät kysy sitä koskaan.

Jos kortti katoaa, ilmoita siitä heti puhelimitse korttien sulkupalveluun. Pankki- ja sirukortista voit ilmoittaa numeroon 020 333, ulkomailta +358 20 333.
Muille korteille on eri numerot. Ota selvää kaikista numeroista, joita itse voit tarvita. Säilytä sulkupalvelun puhelinnumerot sekä kännykkäsi muistissa että paperille kirjoitettuina.

 

Jos maksukorttisi katoaa, sulje se heti soittamalla sulkupalveluun.

 

 

Sirukortilla maksaminen

sivun alkuun

Laskun maksaminen kortinlukijan avulla on yhä yleisempää.

 

Kaupoissa on maksulaitteita, joihin panet sirukorttisi ja näppäilet tunnuslukusi.
Nimikirjoitusta ei enää tarvita. Katso, ettei kukaan kurki salaa tunnuslukuasi. Kun näppäilet sitä, voit laittaa toisen kätesi näkösuojaksi.

Kortin tunnistimena voi olla magneettijuova tai mikrosiru. Mikrosiru on uudempaa ja turvallisempaa tekniikkaa.


Näin maksat sirukortilla:

1. Työnnä kortti kortinlukijaan ja seuraa näytön ohjeita.

2. Valitse maksutapa, jos kortillasi on niitä useampi kuin yksi. Maksutapoja ovat esimerkiksi pankki, Visa tai MasterCard.

3. Tarkista laskun loppusumma, joka näkyy näytössä.

4. Näppäile nelinumeroinen tunnusluku eli PIN. Tunnusluku on sama, jota käytät pankkiautomaatilla.

 

5. Paina vihreää Enter- tai OK-näppäintä.

6. Maksu on suoritettu. Muista ottaa kortti mukaasi.

 seuraava>>>