Sisällön alkuun

Rahankäytön opas

Voit vaikuttaa itse menoihisi

Kaikki lähtee siitä, että mietit, mikä sinulle on todella tärkeää. Kun ostat vain, mitä tarvitset, rahaa ehkä jää säästöönkin ja voit toteuttaa jonkin unelman.

Monet kulutustottumukset perustuvat mielikuviin siitä, mikä on hyvää ja mukavaa. Voit ainakin kokeilla, mitä ilman voit elää tai minkä voit korvata halvemmalla. Joitakin hankintoja voi myös siirtää vähän myöhemmäksi ja säästää rahaa niitä varten. Silloin et tarvitse luottoa ja saat tavaran edullisemmin.

Menot koostuvat pienistä eristä. Vuoden mittaan niistä tulee yhteensä suuria summia. Monia asioita voit tehdä itse sen sijaan että ostat valmista. Metsissä kasvaa ilmaisia marjoja ja sieniä, niitä saa poimia. Lehtiä voi tilata yhdessä kaverin kanssa ja vaihtaa niitä. Kirjastossakin saa lukea lehtiä. Tavaroita voi kierrättää ja kunnostaa ne oman näköisiksi. Samalla säästät ympäristöä.

Suunnittele ruokaostokset
Vaatteita harkitusti
Matkusta edullisesti
Puhelinkulut kuriin
Säästä asumismenoissa
Vinkkilista

Suunnittele ruokaostokset

sivun alkuun

Kun tekee ruokaa kotona, säästää melkoisesti.


Suunnittele ruokahankinnat ja käy harvemmin kaupassa, niin houkutuksia on vähemmän. Kun hyödynnät tarjoukset ja teet ruokaa ita, voit säästä kymmeniä euroja kuukaudessa. Toki valmisruokaa voi ostaa, varsinkin yhden hengen talouteen.

Jos teet ruokalistan, kirjoita ostoslista sen mukaan - ja osta vain listalla olevat! Jos mielesi tekee usein karkkia, sovi itsesi kanssa karkkipäivä. Osta tuoretavaraa vain sen verran, että ne eivät ehdi pilaantua. Katso viimeinen käyttöpäivä pakkauksesta. Säilyviä aineita, kuten pastaa ja riisiä, voi olla aina kaapissa.

Kun kutsut kavereita kylään, valmista tarjoilut itse tai laittakaa ruokaa yhdessä. Käytä hyväksi ruuantähteet. Niistä on helppo tehdä risotto, munakas tai pyttipannu. Lisää jotain tuoretta ja mausteita. Kasvikset voi kuorruttaa juustolla tai tehdä sosekeitoksi, puuron käyttää sämpylätaikinaan. Tähteitä voi myös pakastaa.

Vaatteita harkitusti

sivun alkuun

Käytettyjä vaatteita ja huonekaluja voi ostaa halvalla kirpputorilta.


Osta vaatteita vähän, mutta harkitusti ja yhteensopivia. Jos vaatteesta ei todella pidä, sitä ei tule käytettyä. Huiveilla ja muilla asusteilla saat vaihtelua perusvaatteisiin.

Vaatteiden käyttöikää voit pidentää monella tavalla. Pese vaatteet ohjeiden mukaan ja tuuleta niitä käytön jälkeen. Opettele korjaamaan vaatteita ja tekemään vanhasta muodikasta.

Matkusta edullisesti

sivun alkuun 

 
Julkista liikennettä kannattaa käyttää silloin, kun se on mahdollista.


Oman auton käyttö tulee kalliiksi. Käytä julkista liikennettä, aja pyörällä tai kävele, kun se on mahdollista. Turhimpia liikennekuluja ovat ylinopeussakot ja rikemaksut. Taksilla ajoittain matkustaminen tulee halvemmaksi kuin oma auto. Jos kuljet bussilla tai junalla monta kertaa viikossa, hanki sarjalippu tai kausikortti.

Puhelinkulut kuriin

sivun alkuun

 
Lyhyistäkin puheluista voi kertyä kuukaudessa iso lasku.


Puhelinta voit käyttää järkevästi: älä soittele turhia, puhu lyhyesti. Myös tekstiviesteistä voi kertyä yllättävän iso lasku. Erityisen kallista on soittaa
joihinkin palvelunumeroihin. Myös moniin äänestyksiin ja kilpailuihin osallistuminen maksaa.

Puhelinyhtiön kanssa voit tehdä saldosopimuksen tiettyyn rajaan, jonka jälkeen puhelin suljetaan jäljellä olevaksi laskutuskaudeksi. Se avautuu, kun lasku on maksettu. Hätänumeroon voi silti aina soittaa. Saldosopimus kuitenkin maksaa,
joten sinun on halvinta vahtia itse, etteivät laskut kasva liian suuriksi.

Lasten kanssa voi sopia, että puhelin joutuu takavarikkoon, jos laskut ylittävät tietyn rajan. Palvelunumeroihin soittamisen voi myös estää.

Säästä asumismenoissa

sivun alkuun

Asunnon vuokra tai yhtiövastike ovat sellaisia menoja, joihin et paljon pysty vaikuttamaan. Ainoa keino on muuttaa halvempaan asuntoon.

Vesimaksu

Asunnosta peritään vesimaksua jollakin perusteella: henkilöluvun mukaan, asuntoneliöiden mukaan tai mitatun kulutuksen mukaan. Säästeliäs kannattaa aina olla. Talo maksaa joka tapauksessa vedestä ja sen lämmityksestä. Jos käyt ammekylvyssä, vettä kuluu keskimäärin 260 litraa. Suihku kuluttaa noin 60 litraa, ja sitä voit vielä vähentää, kun suljet veden saippuoinnin ajaksi.

Sähkönkulutus

Kotonasi voit säästää energiaa. Kun hankit kodinkoneita, ota huomioon energiankulutus. Sammuta valot tyhjistä huoneista. Sulje televisio, kun kukaan ei katso sitä. Pimennä tietokoneen näyttö tauon ajaksi, ruudunsäästäjäkin kuluttaa. Huoneistosauna vie todella paljon energiaa eli sauno järkevästi.

Tavarahankinnat

Kun teet isoja hankintoja, tutki tavaroiden testituloksia ja osta kunnon laatua. Jos vertailet hintoja ja laatua, voit säästää satoja euroja. Käytä ja hoida kodinkoneita oikein, että ne säilyvät ehjinä kauemmin. Pidä huonekalut kunnossa ja käytä myös kierrätettyjä. Siivoa kodin pinnat oikein, niin koti pysyy kunnossa kauan etkä tarvitse rahaa remonttiin.

Vinkkilista

sivun alkuun

Suihku kuluttaa vettä paljon vähemmän kuin kylpy.


Näin karsit turhia menoja:
- opettele laittamaan ruokaa
- käytä hyväksesi tarjouksia
- juo enemmän vettä, vähemmän virvoitusjuomia
- älä osta pullovettä, hanasta saat hyvää vettä
- laske tupakanpolton kulut ja lopeta
- ota oma kassi kauppaan, älä osta muovikasseja
- järjestä nyyttikestejä
- vertaile hintoja, ennen kuin teet isoja ostoksia
- kävele tai pyöräile, kuntokin kohenee
- käytä kirjastoa; sieltä saat ilmaiseksi kirjoja, elokuvia ja musiikkia.

<<<edellinen   seuraava >>>