Sisällön alkuun

Rahankäytön opas

 
Eurot ovat käytössä 15 Euroopan maassa. Kartassa euromaat on väritetty vihreiksi.

Monta maata, sama raha 

Euro tuli käyttöön vuonna 2002. Suomen lisäksi euro on käytössä seuraavissa Euroopan maissa: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka,
Kypros, Luxemburg, Malta, Portugali, Ranska, Saksa ja Slovenia. Kun matkustat euroalueen maihin, sinun ei siis tarvitse vaihtaa rahaa.

Eurolla on oma tunnus €. Esimerkiksi 100 €  on sata euroa. Tunnuksena voidaan käyttää myös sanaa euro tai lyhenteitä EUR ja e. Senttikolikoiden lyhenteenä käytetään kirjaimia snt tai c.

Euroseteleitäkin väärennetään. Ole tarkka erityisesti silloin, kun saat arvoltaan ison setelin. Katso valoa vasten, onko siinä turvalanka ja hologrammi eli rahan arvo kiiltävällä pohjalla. Kaupoissa on nykyään laitteita, joilla tarkastetaan, onko seteli aito.

Kolikotkin kelpaavat

Eurosetelit ovat samanlaisia kaikissa euroalueen maissa. Myös eurokolikot ovat samanlaisia yhdeltä puolelta, mutta toinen puoli on eri maissa jokaisessa oma.
Erilaiset eurokolikot kelpaavat silti kaikissa euroalueen maissa.

Suomen pienin kolikko on 5 senttiä, muissa maissa on myös 1 ja 2 sentin kolikoita. Jos saat ulkomailla pikkurahoja, voit Suomessakin maksaa niillä, mutta 1- ja 2-senttisiä ei saa takaisin kaupan kassalla. Loppusumma pyöristetään aina lähimpään viiteen tai kymmeneen.

<<<edellinen          seuraava>>>