Sisällön alkuun

Rahankäytön opas

Muuttuvia menoja ovat esimerkiksi vaatteisiin kuluvat rahat.

Suunnittele raha-asiasi

Osa menoista on säännöllisiä ja joka kerta melko samansuuruisia, esimerkiksi vuokra, päivähoitomaksu, sähkölasku tai työmatkalippu. Ne ovat kiinteitä menoja. Suuri osa niistä täytyy maksaa kerran kuussa, osa harvemmin,  esimerkiksi vakuutusmaksut. Myös puhelinkulut ovat vakituisia, mutta laskujen suuruuteen voit itse vaikuttaa.

Muuttuvia menoja ovat kaikki ne, joiden määrän päätät pääosin itse. Ruoka, vaatteet ja harrastukset ovat tarpeellisia menoja, mutta niihin voit itse vaikuttaa. Suurempiin hankintoihin, kuten huonekalut tai uusi tietokone, voit säästää etukäteen.

Selvitä tulot ja menot

Tämä tehtävä tuntuu ehkä tylsältä, mutta se on tarpeellinen. Kuukausi on sopiva ajanjakso seurata, mihin rahat menevät. Viereisellä sivulla on taulukko, mutta voit tehdä omankin. Ole tarkka ja rehellinen, muuten huijaat vain itseäsi.

1. Laske yhteen kaikki tulot, niin tiedät, kuinka paljon rahaa on käytössä. Tuloja ovat esimerkiksi palkka, eläke, lapsilisä, asumistuki, työmarkkinatuki tai opintoraha. Lainaaminen tai luotolla ostaminen eivät lisää tuloja, koska ne täytyy maksaa takaisin myöhemmin.

2. Laske, miten paljon kuukaudessa kuluu rahaa kiinteisiin menoihin, esimerkiksi vuokraan ja sähköön. Ota huomioon myös ne maksut, jotka tulevat harvemmin,
kuten televisiomaksu tai vakuutukset. Sitten tiedät, miten paljon rahaa jää suunnilleen muuhun käyttöön.

Selvitä myös muuttuvat menot. Seuraa jonkin aikaa, kuinka paljon rahaa todella kuluu esimerkiksi ruokaan, vaatteisiin tai huvituksiin. Kuukausi on sopivan pitkä jakso, mutta jo kaksi viikkoa on hyvä. Ota vaikka ruutuvihko ja pistä kaikki menot muistiin siihen.

Tee talousarvio

Lomamatkasta voi tehdä ennakkoon talousarvion.

 

Kun olet seurannut tuloja ja menoja, seuraavaa kuukautta varten voit jo tehdä talousarvion eli budjetin. Se on mahdollisimman todellinen arvio tuloistasi ja menoistasi. Tarkoitus on, että osaat mitoittaa menot tulojen mukaan. Silloin et elä yli varojesi. Jos voit, jätä hiukan pelivaraa myös odottamattomien menojen varalle.

Jos menoja tulee enemmän kuin rahaa on käytössä, sinun on pakko vähentää menoja. Mieti itse, mikä sinulle on tärkeää ja suuntaa menosi sen mukaan.

Opit suunnittelemaan talouttasi, kun kokeilet sitä jonkin aikaa. Huomaat, että on helpompaa, kun hallitsee itse rahojaan. Isosta ostoksesta tai matkasta voit tehdä vielä oman talousarvion. Ala etukäteen säästää sitä varten, ja sitten iloitset toteutumisesta.

<<<edellinen          seuraava>>>