Kysymyksiä sirukorteista
Miksi sirukortteihin siirrytään?
Sirukortit ovat turvallisempia kuin nykyiset magneettinauhakortit.
Niitä on vaikeampi väärentää.
Milloin kaikki kortit tulevat sirullisiksi?
Suomessa Visa-, Visa Electron- ja MasterCard-kortit ovat jo sirullisia.
Muut pankkien jakamat kortit muuttuvat sirullisiksi vuoden 2010 loppuun mennessä.
Mistä tiedän,
onko minulla sirukortti vai ei?
Saat tiedon pankista silloin, kun sinulle tulee uusi kortti.
Milloin liikkeisiin tulee sirumaksupäätteet?
Vanhat maksupäätteet vaihtuvat sirumaksupäätteiksi kaupoissa muutaman vuoden kuluessa. Suomessa on jo nyt eri liikkeissä kymmeniä tuhansia sirumaksupäätteitä.
Onko liikkeissä monenlaisia sirumaksupäätteitä?
On, ja niissä on pieniä eroja. Laitteiden näppäinten järjestys ja väritys ovat kuitenkin yleensä samoja laitteesta riippumatta.
Voiko myyjä avustaa maksamisessa?
Myyjä voi opastaa sinua korttipäätteen käytössä niin, että hän kertoo mitä näppäintä ja missä järjestyksessä tulee painaa. Älä kuitenkaan koskaan kerro myyjälle tunnuslukuasi.
Miten varmistetaan, että muut eivät näe, kun näppäilen tunnuslukuni?
Näppäimistöt pyritään sijoittamaan niin, että muut eivät näe, mikä tunnusluku laitteeseen näppäillään. Monissa maksupäätteissä on näkösuoja valmiina. On myös hyvä suojata näppäily niin, että laittaa toisen käden eteen.
Kuinka monta kertaa voin näppäillä väärän tunnusluvun?
Tämä vaihtelee pankeittain, yleensä kuitenkin 3–5 kertaa. Mikäli näppäilet väärän luvun monta kertaa peräkkäin, kortti lukkiutuu. Saat sen taas toimimaan, kun otat yhteyttä pankkiisi.
Onko käteisautomaatin käyttö erilaista sirukortilla?
Kaikissa Otto.-automaateissa on sirukorttia varten tällä hetkellä oma sininen syöttöaukko. Sirukortit toimivat Ottopisteellä ainoastaan tässä sinisessä korttiaukossa.