On tärkeää pitää huolta omista hampaista. Aikuisen vastuulla on myös lasten hampaiden hoito.

Reikiintymistä ja iensairauksia aiheuttaa hampaiden pinnalle kertyvä plakki. Se on tahmea bakteerikerros, jota ei näe, jos plakkia on vähän. Jos plakkia on runsaasti, se näkyy kellertävänä hampaan pinnoilla.

Epäterveelliset ruokailutavat aiheuttavat hampaiden reikiintymistä. Jatkuva välipalojen napostelu ja makeiden juomien nauttinen kannattaa lopettaa.

Ientulehduksen voit itse havaita. Jos ikenet vuotavat verta, kun harjaat hampaitasi, sinulla on ientulehdus. On tärkeää, että harjaat hampaasi säännöllisesti.

Ruokailun jälkeen on hyvä syödä ksylitolipurukumia tai ksylitolipastilleja.

 

Pidä huolta lasten hampaista

Vanhemmat vastaavat lasten suun hoidosta. Lapsi osaa harjata hampaat itse vasta kouluikäisenä. Lasten hampaiden reikiintyminen voi alkaa jo ennen kuin kaikki maitohampaat ovat puhjenneet.

Reikiintyminen etenee lapsilla nopeammin kuin aikuisilla. Siksi on hyvin tärkeää, että lapsi välttää makeita juomia ja välipaloja sekä harjaa hampaansa vanhempien tukemana.

Muista myös tämä: Älä laita lapsen ruokailuvälineitä tai tuttia omaan suuhusi. Suun sairauksia aiheuttavat bakteerit tarttuvat aikuisten syljen välityksellä pieneen lapseen.

 

Kouluikäinen lapsi osaa harjata hampaansa itsenäisesti.
Kouluikäinen lapsi osaa harjata hampaansa itsenäisesti.

 

Teksti: Hannu Virtanen

Sivu julkaistu 8.1.2015