Tulipaloja syttyy tuhansissa kodeissa joka vuosi. Niissä kuolee vuosittain noin 100 suomalaista, ja ne aiheuttavat kalliita vahinkoja. Yleisimpiä tulipalon syitä ovat tupakointi sängyssä tai sohvalla, viallinen sähkölaite, kynttilöiden huolimaton käyttöä ja kattilan unohtaminen liedelle.

Palovaroitin

Jokaisessa asunnossa täytyy lain mukaan olla palovaroitin. Asukkaan on hankittava varoitin itse. Palovaroittimia myydään esimerkiksi tavarataloissa, rautakaupoissa ja sähköliikkeissä.

Katso video palovaroittimesta.

 

Kiinnitä palovaroitin kattoon. Pyydä tarvittaessa apua. Palovaroitinta suositellaan eteiseen, olohuoneeseen ja jokaiseen makuhuoneeseen. Sen sijaan keittiöön ei suositella varoitinta, sillä ruuan käry ja höyry voivat aiheuttaa turhia hälytyksiä.

Palovaroitin toimii paristolla. Tavallinen paristo kestää noin vuoden, joten vaihda se kerran vuodessa. Ota tavaksi vaihtaa paristo aina samana päivänä esimerkiksi jonkin juhlapyhän aattona. Palovaroitin piippaa lyhyitä piippausääniä, kun paristo on loppumassa.

Kokeile kerran kuukaudessa toimiiko palovaroitin. Paina varoittimen testinappia. Jos hälytysääni kuuluu, varoitin on kunnossa.

Palovaroitin päästää kovan hälytysäänen, jos jossain palaa ja asuntoon tulee savua. Jos tulipalo syttyy yöllä, kova ääni herättää sinut ja ehdit pelastautua.