Huumeita.

Huumeet ovat terveydelle vaarallisia, jopa hengenvaarallisia. Huumeisiin jää helposti ”koukkuun” eli niiden käyttöä on vaikea lopettaa vaikka haluaisikin.

Huumeista voi kuitenkin päästä irti ja huumeongelmia voidaan hoitaa. Näillä sivuilla kerrotaan, mistä saa apua huumeongelmiin.

Sivun tekstit on julkaistu myös Koukku-esitteessä, jota voit tiedustella Sininauhaliitosta. Voit myös tulostaa tästä esitteen pdf-muodossa.

Sisällys

Huumeiden hallussapito on rikos

Tavallisia huumeita ovat marihuana, hasis, amfetamiini, LSD, ekstaasi, kokaiini ja heroiini. Myös lääkkeitä voidaan pitää huumausaineina silloin, kun niitä käyttää väärin.

Huumeiden hallussapito ja myyminen ovat laissa kiellettyjä, siis rikoksia. Jos otat vastaan, ostat tai myyt huumetta, teet rikoksen.

Huumeiden myyjiä liikkuu ihmisten joukossa

Huumeiden myyjiä voi kohdata tanssipaikoissa, kahviloissa, rock-konserteissa, kadulla, melkein missä tahansa. Tuttu tai tuntematon henkilö saattaa tarjota huumetta ensin ehkä halvalla tai jopa ilmaiseksi. Myyjä ei tarjoa huumetta koskaan siksi,että hän haluaa olla ystävällinen. Hän haluaa tehdä sinusta huumeidenkäyttäjän, jotta ostaisit häneltä huumeita jatkuvasti. Jatkossa hinta on kalliimpi.

Ensimmäinen huumekokeilu

Kaikki huumeidenkäyttäjät ovat aloittaneet ensimmäisellä kokeilulla. Joillekin huumeista on tullut ongelma jopa ensimmäisen kokeilun jälkeen. Heistä on tullut huumeiden jatkuvia käyttäjiä eli narkomaaneja.

Älä ota vastaan huumeita keneltäkään. Kieltäydy huumeista, vaikka niitä tarjoaisi hyvä ystävä.

Huumeiden vaikutus

Huumeet vaikuttavat eri tavalla eri ihmisiin. Siksi niiden vaikutusta on vaikea kuvailla tarkasti. Huumeen vaikutus riippuu esimerkiksi huumeen määrästä ja laadusta. Kokemukset samastakin huumeesta voivat olla erilaisia.

Kiihottavat ja lamaannuttavat huumeet

Karkeasti voidaan sanoa, että huumeita on kahdenlaisia: toiset kiihottavat, toiset lamaannuttavat.

Kiihottavat huumeet kohottavat hetkeksi mielialaa ja lisäävät vireyttä. Niitä ovat esimerkiksi amfetamiini,ekstaasi ja kokaiini.

Lamaannuttavat huumeet, kuten heroiini, antavat rauhoittavan tunteen. Jotkut huumeet aiheuttavat myös aistiharhoja eli käyttäjä kuulee ja näkee asioita, joita ei ole olemassa.

Huumeen vaikutus kestää yleensä joitakin tunteja, joskus vähemmän. Huumautuneena käyttäjä ei hallitse käytöstään. Hän voi muuttua äkkiä vihaiseksi tai masentuneeksi ja tehdä ja sanoa asioita, joita ei halua.

Riippuvuus

Jatkuva huumeidenkäyttö voi aiheuttaa riippuvuutta. Jonkin aikaa huumeita käyttänyt huomaa, että hän haluaa niitä yhä useammin ja yhä isompia annoksia. Pian hän ei voi olla ilman huumeita, eikä sama annos enää riitä.

Ruumiillista riippuvuutta on, että keho vaatii huumeita.

Vieroitusoireet

Käytön lopettaminen saa aikaan vieroitusoireita eli esimerkiksi pahoinvointia, vapinaa, hikoilua, kipuja, ahdistunutta oloa ja kouristuksia.

Henkistä riippuvuutta on tunne siitä, että on pakko saada huumeita, että pystyy elämään.

Huumekierre ja rikokset

Riippuvuus huumeisiin kehittyy vähitellen. Huumeen käyttö voi aluksi olla satunnaista kokeilemista. Alussa käyttäjä ei huomaa huumeen tuomia ongelmia. Hän myös pystyy vielä hoitamaan työnsä tai selviytyy koulusta.

Vähitellen huumeesta tulee hänelle elämän tärkein asia. Harrastuksiin, ystäville ja muuhun elämään ei jää aikaa. Hänen on vaikea lopettaa huumeidenkäyttöä, vaikka haluaisi. Hän käyttää huumeita, vaikka on huomannut, että niistä seuraa yhä vaikeampia ongelmia.

Kun rahat loppuvat

Huumeet maksavat paljon. Huumeiden käyttäjä voi haluta ostaa huumeita, vaikka hänelle ei ole rahaa esimerkiksi ruokaan tai asumiseen. Kun rahat alkavat loppua, käyttäjä alkaa usein välittää huumeita toisille. Hän alkaa ehkä hankkia rahaa varastelemalla tai muilla laittomilla keinoilla. Hän ajautuu syvemmälle rikollisuuteen, mistä usein seuraa joutuminen vankilaan. Siinä vaiheessa on yhä vaikeampi päästä irti huumeiden ja rikosten kierteestä.

Huumeiden valmistus, maahantuonti, myynti ja hallussapito ovat rikoksia. Suomeen tulee huumeita nykyään eniten Viron ja Venäjän kautta.

Tulli ja poliisi yrittävät estää huumeiden salakuljetusta, mutta niitä pääsee silti myyntiin yhä enemmän. Huumekaupassa tärkein asia on raha.

Yleisiä huumeita

Huumeita valmistetaan tietyistä kasveista tai niitä tuotetaan laboratorioissa.

Huumeet voivat olla monessa muodossa: kiinteänä aineena, jauheena, tabletteina, kapseleina tai nesteenä.

Huumeita käytetään monin tavoin. Niitä otetaan suun kautta, nuuskaamalla eli imaisemalla nenään, polttamalla savukkeena tai piipussa tai pistämällä ruiskeena suoneen.

Mariahuana ja hasis

Marihuanaa ja hasista valmistetaan kannabis-kasvista. Niitä sanotaan joskus lieviksi huumeiksi. Ne aiheuttavat kuitenkin samoja haittoja ja riippuvuutta kuin muut huumeet.

Amfetamiini ja ekstaasi

Amfetamiinia myydään jauheena, tabletteina tai liuoksena. Amfetamiini saa aikaan vainoharhaisuutta eli käyttäjä voi esimerkiksi pelätä lähellä olevia ihmisiä.

Ekstaasia myydään pillereinä, kapseleina ja pulverina. Ekstaasi aiheuttaa kuumeen kaltaisen kiihottuneen tilan, joka poistaa väsymyksen tunteen. Pitkäaikainen ekstaasin käyttö aiheuttaa vainoharhaisuutta, masennusta ja unihäiriöitä.

Amfetamiini ja ekstaasi aiheuttavat nopeasti riippuvuutta.

Kokaiini, crack

Kokaiinia valmistetaan koka-pensaan lehdistä. Crack on poltettavaa kokaiinia. Pitkäaikainen käyttö aiheuttaa rauhattomuutta, unihäiriöitä, aistiharhoja ja masennusta.

Kokaiini aiheuttaa voimakkaan henkisen riippuvuuden.

LSD

LSD aiheuttaa voimakkaita näkö- ja kuuloharhoja ja epätodellisia mielikuvia. LSD aiheuttaa aivoissa vaurion, joka aiheuttaa aistiharhoja vielä jopa vuosia sen jälkeen, kun aineen käyttö on loppunut.

Heroiini

Heroiinia valmistetaan oopium-unikosta. Yleensä heroiini liuotetaan nesteeksi ja ruiskutetaan suoneen. Jos heroiinia ottaa liikaa, se voi lamaannuttaa hengityksen ja aiheuttaa kuoleman. Heroiiniin tulee nopeasti voimakas riippuvuus.

Muita huumaavia aineita

Huumausaineina käytetään myös liimoja ja maaleja sekä maaleihin sekoitettavia ohenneaineita.

Ne aiheuttavat humalan ja joskus aistiharhoja. Niitä impataan eli haistellaan. Jatkuva imppaaminen aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoissa. Niitä ei voi parantaa koskaan.

Lääkkeet huumausaineina

Myös lääkkeitä käytetään joskus väärin huumaavassa tarkoituksessa. Tällaisia lääkkeitä ovat etenkin rauhoittavat ja piristävät lääkkeet, unilääkkeet sekä gamma-niminen lääkeaine.

Lääkkeiden väärinkäyttöä on se, että syö lääkkeitä turhaan tai enemmän kuin tarvitsee. Lääkkeiden käyttöön jää myös helposti koukkuun. Niistä irti pääseminen voi olla jopa vaikeampaa kuin huumeista.

Lääkeriippuvuus on yhtä vakava asia kuin huumeriippuvuus. Monet käyttävät vamman tai sairauden takia lääkärin määräämiä lääkkeitä.

Kun otat jotakin lääkettä, noudata lääkärin antamia ohjeita. Ota lääkkeitä vain se määrä, jonka lääkäri on reseptissä määrännyt.

Omia lääkkeitä ei saa antaa eikä myydä muille. Ne voivat olla hengenvaarallisia muille. Älä syö lääkkeitä turhaan. Älä syö lääkkeitä, joita et tunne. Ne voivat aiheuttaa myrkytyksen.

Sekakäyttö

Sekakäytöllä tarkoitetaan sitä, että käytetään alkoholia ja lääkkeitä tai huumausaineita tai kaikkia niitä sekaisin. Sekakäyttäjä on aina vaarassa. Hän ei voi tietää etukäteen, miten eri aineet vaikuttavat yhdessä. Vaikutukset ovat usein voimakkaammat kuin vain yhtä huumetta käytettäessä.

Sekakäyttö saattaa aiheuttaa myrkytyksen, johon on saatava nopeasti hoitoa.

Huumausaineiden haitat terveydelle

Huumausaineet ovat terveydelle vaarallisia. Ne aiheuttavat vakavia, pitkäaikaisia ja jopa parantumattomia sairauksia. Huumeet lisäävät myös itsemurhia ja tapaturmia.

Aivojen ja hermoston vauriot

Vakavimpia haittoja ovat aivojen ja hermoston vauriot, jotka ovat usein pysyviä. Vauriot aiheuttavat muutoksia käytöksessä. Ne heikentävät oppimiskykyä, huonontavat muistia ja aiheuttavat mielisairauksia.

Maksatulehdukset ja HIV

Huumejengissä eri ihmiset käyttävät usein samaa ruiskua. Tällöin jotkut tarttuvat taudit leviävät helposti ruiskujen kautta. Tällaisia tauteja ovat esimerkiksi maksatulehdukset ja HIV, joka johtaa aidsiin. Aidsiin ei ole parannuskeinoa. Tarttuvaa tautia sairastava henkilö vaarantaa myös läheisten ihmisten terveyden. Esimerkiksi HIV tarttuu myös sukupuoliyhteydessä.

Myrkytykset ja sikiövauriot

Huumeiden liika-annostus johtaa myrkytykseen ja joskus kuolemaan. Huumeet heikentävät seksuaalista kykyä. Odottavan äidin huumeidenkäyttö on vaarallista sikiölle.

Irti huumeista

Huumeidenkäytön voi lopettaa. Jos se ei onnistu yksin, voi hakea apua asiantuntijoilta, kuten lääkäreiltä ja päihdetyöntekijöiltä.

Ainoa keino parantua on lopettaa huumeidenkäyttö kokonaan. Se voi olla vaikeaa, ja usein käyttäjä etenkin ensimmäisellä yrityskerralla ”retkahtaa” eli alkaa käyttää uudelleen huumeita.

Hoito onnistuu vain, jos huumeidenkäyttäjä itse haluaa eroon huumeista.

Hoito

Huumeidenkäyttäjiä on monenlaisia, siksi hoitotapojakin on monia. Vain vähän huumeita käyttänyt ei yleensä tarvitse hoitoa sairaalassa tai hoitolaitoksessa. Hän tarvitsee läheisten ihmisten tukea ja avohoitoa esimerkiksi A-klinikalla, jotta hän pysyisi irti huumeista.

Katkaisuhoito

Pitkään käyttäneiden hoito alkaa katkaisuhoidolla eli katkaistaan huumeiden käyttö. Katkaisuhoidon aikana toivutaan vieroitusoireista, jotka voivat kestää useita viikkoja.

Kuntoutus

Katkaisuhoidon jälkeen alkaa varsinainen hoito ja kuntoutus. Monille huumeidenkäyttäjille se merkitsee kaiken aloittamista alusta. Opetellaan elämään ilman huumeita, mietitään ehkä asunnon hankkimista sekä työn tai opiskelun aloittamista.

Tukena ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon työntekijät. Huumeidenkäytön tilalle on löydettävä muuta tekemistä. On pysyttävä erossa tutuista huumeidenkäyttäjistä ja vältettävä paikkoja, joista on tottunut saamaan huumeita.

Käytön aloittaminen uudelleen on jatkuva uhka. Hoito ja kuntoutus voivat kestää kauan. Uuden elämän rakentaminen on hidasta, mutta palkitsevaa.

Yksikään huumeidenkäyttäjä ei ole katunut käytön lopettamista.

Käyttääkö kaverisi huumeita?

Mitä pitäisi tehdä, jos oma tyttö- tai poikaystävä tai hyvä kaveri käyttää huumeita? Miten sen voi tietää?

Huumeidenkäyttöä on aluksi vaikea havaita. Jos ystäväsi vaikuttaa humalaiselta mutta ei haise viinalta, on syytä epäillä huumeita. Hänellä saattaa olla myös huumeruiskuja tai muita välineitä.

Kysy suoraan

Jos epäilet, että ystäväsi käyttää huumeita, kysy sitä häneltä suoraan. Tilanne voi tuntua pelottavalta tai saatat olla vihainen tilanteen takia. Toisen huumeidenkäyttöä ei pidä kuitenkaan hyväksyä. On yritettävä korjata tilanne.

Suuttuminen ja uhkaaminen ovat kuitenkin huonoja keinoja. Tärkeintä on, että sinä tai läheiset ihmiset puuttuvat ystäväsi huumeidenkäyttöön. Käytön lopettamisessa tarvitaan läheisten ihmisten tukea. Koskaan tilanne ei ole toivoton.

Käytön lopettaminen on aina mahdollista. Neuvoja voi kysyä esimerkiksi terveyskeskuksesta, A-klinikalta tai sosiaalitoimistosta. Muista, että voit aina kieltäytyä huumeista, vaikka niitä tarjoaisi oma tyttö- tai poikaystäväsi!

Mistä saa apua?

Huumeidenkäyttäjä voi hakea apua monesta paikasta. Ensin kannattaa mennä oman kunnan terveyskeskukseen, sosiaalitoimistoon, A-klinikalle tai nuorisoasemalle.

Koulujen oppilashuolto auttaa

Kouluissa apua voi hakea terveydenhoitajalta, koulukuraattorilta tai koulupsykologilta.

Tukea laitoksesta

Huumeidenkäyttäjille on katkaisuhoitoasemia, kuntoutuslaitoksia, hoitokoteja, ensisuojia, päiväkeskuksia ja nuorisoasemia.

Huumetyötä tekevät järjestöt ja seurakunnat

Huumeidenkäyttäjille antavat apua myös seurakunnat, Suomen Punainen Risti, Kriisipalvelu, Irti huumeista ry, Youth Against Drugs eli YAD ja monet muut yhdistykset.

Vertaistuki

Apua voi hakea NA-ryhmistä. Lyhennys tarkoittaa suomeksi ”nimettömät narkomaanit”. NA-ryhmät ovat huumeidenkäyttäjien itsensä perustamia keskusteluryhmiä. Niiden kokouksissa kerrotaan omista ongelmista ja saadaan neuvoja muilta, joilla on samanlaisia ongelmia.

Palvelevat puhelimet

Huumeidenkäyttäjille on olemassa palvelevia puhelimia, joista saa heti neuvoja. Koko Suomessa toimivia puhelimia ovat esimerkiksi

Kurvin huumepoliklinikka (09)7750 500, johon voi soittaa mihin aikaan tahansa.

Irti Huumeista ry:n päivystys 0203-22388.

Oman kunnan numerot löytyvät puhelinluettelosta.

Lähteet:
Salaspuro – Kiianmaa – Seppä: Päihdelääketiede. Duodecim 1998.

Tietopaketti huumeista. Kalvosarja. Irti huumeista ry.

Keskusrikospoliisi, Opetushallitus, Suomen vakuutusyhtiöiden keskusliitto 1997.

Tästä on kyse. Tietoa päihteistä.Youth Against Drugs 1998.

www.paihdelinkki.fi

Koukku-esitettä voi tiedustella Sininauhaliitosta, hinta 2 euroa. Puh. 0400 620 149

Sähköposti:tilaukset(at)sininauhaliitto.fi

Teksti tarkistettu 2.12.2013.