Kierrätysastioita: biojäte, lasijäte ja paperijäte.

Kotona syntyy paljon jätettä. Kun lajittelet jätteet, niiden materiaali saadaan kiertoon. Lajittele biojäte, paperi-, kartonki-, lasi- ja metallijäte kotona erillisiin
astioihin. Taloyhtiöiden roskakatoksissa on keräysastiat ainakin sekajätteelle, paperille, kartongille ja biojätteelle. Taloyhtiöstä voi löytyä myös lasin- ja metallinkeräysastiat. Lasin ja metallin keräyspisteitä on lisäksi esimerkiksi ostoskeskuksissa.

Roska-autot kuljettavat roskat jätteidenkäsittelylaitoksiin. Niissä jätteet käsitellään. Biojäte eli maatuva jäte kompostoidaan. Valmis komposti käytetään mullan raaka-aineena tai maanparannusaineena. Biojätteestä saadaan myös bioenergiaa eli biokaasua. Kotitalouksien paperijätteestä valmistetaan pääasiassa uutta
sanomalehtipaperia. Kartonkipakkauksista erotellaan ensin muovi ja metalli. Sitten kartongista valmistetaan kuitumassaa, josta voidaan tehdä esimerkiksi uusia pakkauksia. Kierrätyslasista valmistetaan lasivillaa ja vaahtolasia, joita käytetään eristeenä esimerkiksi taloissa ja tien pohjissa. Metallijätteestä erotellaan erilaiset
metallit kuten rauta, teräs ja kupari. Sitten eri metalleista tehdään metalliharkkoja, joista voidaan tehdä sulattamalla vaikka uusia pyörän- tai autonrunkoja.

Sekajätteeseen laitetaan ne roskat, joita ei voi lajitella. Esimerkiksi kaikki muovipakkaukset laitetaan sekajätteeseen. Muovi on kuitenkin hyvä materiaali energiantuotannossa. Jätevoimalassa sekajäte poltetaan ja energia saadaan tehokkaasti talteen. Suomessa on jo monta jätevoimalaa esimerkiksi Kotkassa,
Oulussa ja Vaasassa.

Tärkeintä jätteiden lajittelussa on muistaa, että vaarallista jätettä ei saa laittaa sekajätteeseen. Vanhat lääkkeet pitää viedä apteekkiin. Voit viedä patterit
ja pienet akut lähikauppaan. Käytetyt energiansäästölamput voit viedä kauppoihin, jotka myyvät sähkölaitteita.

Muistilista erilaisista roskista:

Sekajäte
Esimerkiksi muovipakkaukset, vaipat, margariinirasiat. Eräillä paikkakunnilla sekajäte jaotellaan vielä polttokelpoiseen jätteeseen ja kaatopaikkajätteeseen. Mikäli paikkakunnalla ei ole järjestetty biojätteen keräystä, myös ruuantähteet kuuluvat sekajätteen joukkoon.

Keräyspaperi
Sanoma- ja aikakauslehdet, mainokset ja kirjat ilman kansia.

Keräyskartonki
Esimerkiksi maito-, piimä- ja mehutölkit, munakennot ja pahvilaatikot.

Keräysmetalli
Huuhdellut säilyketölkit ja metallipurkit. Metallikannet ja korkit.

Keräyslasi
Huuhdellut lasitölkit ja pullot. Pantilliset juomapullot voi palauttaa kauppaan tai Alkoon.

Biojäte
Esimerkiksi ruuantähteet ja muu eloperäinen jäte. Biojäte laitetaan biojätteen keräyspisteeseen tai kompostiin. Jos biojätteen keräyspistettä tai kompostia ei ole, biojätteet laitetaan sekajätteeseen. Biojätteen voit pakata aina esimerkiksi sanomalehteen tai laittaa sen paparipussiin. Tarkista oman asuinpaikkasi ohjeista, saako biojäteastiaan laittaa biojätteen biohajoavassa muovipussissa.

Ongelmajätteet
Esimerkiksi lääkkeet, paristot ja maalit. Ongelmajätettä ei saa laittaa sekajätteen joukkoon. Vanhat lääkkeet voi palauttaa apteekkiin. Paristot voi laittaa paristoille tarkoitettuun säiliöön tai kaupan keräyspisteeseen. Jokaisella paikkakunnalla on myös ongelmajätteille tarkoitettuja vastaanottopisteitä.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.