Palovaroitin katossa.

Kotioloissa sattuu yllättävän paljon tapaturmia, esimerkiksi kompastumisia ja liukastumisia. Kannattaakin miettiä jo etukäteen, onko kotona paikkoja, joissa voi sattua tapaturmia.

Sähkölaitteiden kanssa täytyy olla erityisen tarkkana. Jos sähkölaitetta käyttää väärin tai siihen tulee vika, niin pahimmassa tapauksessa seurauksena voi olla tulipalo tai vaarallinen sähköisku. Jos sähkölaitteeseen tulee vika, se on vietävä korjaajalle tai poistettava käytöstä. Sähkölaitteita saavat korjata vain sähkömiehet.

Uunia, keittolevyä tai pesukonetta ei saa koskaan jättää päälle,  jos lähtee itse ulos.

Kynttilöiden kanssa täytyy olla tarkkana. Niitä ei saa jättää yksin palamaan huoneeseen. On tärkeä muistaa myös, aikuisen täytyy aina valvoa kynttilöitä. Pienet lapset ja lemmikkieläimet saattavat vahingossa esimerkiksi kaataa kynttilän ja aiheuttaa tulipalon.

Turvallisuusmuistilista:

112

112 on yleinen hätänumero. Soita numeroon, jos tarvitset esimerkiksi palokunnan tai poliisin apua tai paikalle pitää hälyttää ambulanssi.

Katso video 112-numeroon soittamisesta

 

Palovaroitin

Palovaroitin on Suomessa pakollinen joka huoneistossa. Sen hankkiminen on asukkaan vastuulla. Muista myös tarkistaa säännöllisesti palovaroittimen kunto ja vaihtaa kulunut patteri uuteen.

Katso palovaroitin-video

Sammutuspeite

Sammutuspeitte on hyvä turvaväline, jolla voi tukahduttaa pienen tulipalon vaikkapa keittiössä. Sammutuspeite laitetaan palavan asian päälle hyvin, ja tuli sammuu, kun se ei saa ilmaa sammutuspeitteen alla.

Lapsilukko

Jos perheessä on pieniä lapsia, tee asunto heille turvalliseksi. Pistorasioihin voi laittaa lapsilukkoja, jotta lapset eivät voi työntää niihin mitään. Myös uunin luukussa pitää olla lapsilukko, jotta lapsi ei saa luukkua auki. Myös kaappien oviin voi asentaa lapsilukkoja. Turvaportilla voi estää kulun huoneeseen, johon ei halua lapsen menevän.

Muistilista sähkölaitteista

  • Tutustu sähkölaitteiden käyttöohjeisiin. Käytä laitteita ohjeiden mukaisesti.
  • Viallista sähkölaitetta ei saa käyttää, vaan se on vietävä korjaajalle.
  • Älä koskaan käytä sähkölaitetta veden lähellä, esimerkiksi kylpyhuoneessa.
  • Älä jätä sähkölaitetta, esimerkiksi uunia, keittolevyä tai pesukonetta päälle valvomatta.
  • Sähköä ei saa koskaan tuoda sähköjohdon avulla sisätiloista ulos.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.