Liian nuori äidiksi_nettiin

Vilma on 13-vuotias tyttö, joka synnyttää vauvan. Hän on liian pieni äidiksi, raskaus ja vauvan syntymä hävettävät Vilman sukulaisia. Vilma asuu Nicaraguassa, Etelä-Amerikassa. Siellä monet tytöt synnyttävät nuorina. Niina Mälkiän kirja kertoo siitä, millaista arki köyhässä maassa on.

Kirja on myynnissä Selkokeskuksen kirjavälityksessä. Uusimmat kirjat esitellään Uutuudet-kohdassa.

Lue katkelma kirjasta:

5. luku

Vauvan syntymästä on kulunut kolme viikkoa. Vilma on opetellut imettämään vauvaa ja vaihtamaan vaipat.

 

Joka yö, kun vauva alkaa itkeä, Vilma ottaa vauvan syliinsä. Hän kävelee vauvan kanssa ulos pihalle. Hän on oppinut liikuttamaan vauvaa sylissään niin, että vauva on hiljaa. Hän nostaa ja laskee vauvaa rauhallisesti ylös ja alas. Silloin vauva ei itke, ja muut saavat nukkua.

 

Vilman koti on pieni talo, jossa on kolme pientä huonetta. Kauan sitten talossa oli vain yksi huone, mutta Carlos -setä rakensi taloon väliseinät. Hän rakensi ne ohuesta pellistä. Seinän läpi kuuluu helposti, mitä seinän toisella puolella sanotaan. Huoneissa ei ole ovia. Ovien paikalla on vain verhot.

 

Liian pieni äidiksi, Avain / BTJ Finland 2013