Selkopuhetta!

Miten selkokieli voi auttaa suomen kielen opiskelijoita?

Aloitin suomen kielen opiskelun kymmenen kuukautta sitten kielikurssilla aikuisopistossa.Kurssilla meillä oli tavalliset oppitunnit, joilla me opiskelimme kielioppia ja teimme harjoituksia. Sen lisäksi melkein joka päivä me katsoimme Ylen uutisia selkosuomeksi. Joskus me myös luimme esimerkiksi lehtijuttuja ja kirjoja selkokielellä.

Eräänä päivänä minä sanoin, että tykkään selkokielestä. Minun kaverini vastasi minulle, että hänen mielestään selkokieli ei voi auttaa oikeassa elämässä. Hän ajattelee, että selkokieli ei ole luonnollinen kieli vaan keinotekoinen. Hän ei halua tuhlata omaa aikaansa ja lukea selkokirjoja tai selkouutisia, koska tavalliset suomalaiset eivät käytä selkokieltä.

Minä olen ajatellut tätä asiaa paljon. Totta on, että kaduilla ja kaupoissa ihmiset puhuvat yleiskielellä ja puhekielellä. Lisäksi esimerkiksi pankeissa ja toimistoissa käytetään paljon erikoisia sanoja eli termejä.

Toisaalta ei ole mahdollista opetella nopeasti suomen kieltä tai mitään muutakaan kieltä. Siksi minusta suomen selkokieli on ensimmäinen askel yleiskieleen.

Ensin sinä opiskelet suomea kurssilla tai itsenäisesti. Esimerkiksi puolen vuoden päästä voit ymmärtää helppoja ilmoituksia sekä ruoan ja vaatteiden nimiä kaupassa. Voit kysyä, missä sinä olet ja paljonko jokin tavara maksaa. Sinä alat ymmärtää miten suomen kieli toimii. Vaikka tiedät jo jonkin verran, et ehkä osaa vielä käyttää kieltä kovin hyvin. Lisäksi sanavarastosi on pieni.

Tässä vaiheessa kannattaa lukea, katsoa ja kuunnella selkoaineistoja, voit oppia paljon uusia sanoja. Selkokielen teksteissä ei ole vaikeita rakenteita eikä vaikeita sanoja. Selkokieliset lehtijutut, kirjat ja ohjeet ovat lyhyitä. Sen takia jaksat varmasti lukea, katsoa tai kuunnella ne loppuun.

Samaan aikaan voit käyttää selkokieltä heti, ihan oikeassa elämässä. Voit kuunnella ja lukea ajankohtaisia uutisia, tutustua suomen kulttuuriin ja opiskella, miten Suomi toimi. Selkokielellä on myös tietoa työelämästä, terveellisestä ruoasta ja mistä vaan.

Vähitellen oma suomen kielen taitosi kasvaa, ja voit käyttää yleiskieltä. Kannattaa yrittää itse ja suositella kavereille, jotka opiskelevat suomea!

 

Kommentit

Pia

Hei

Kiitos kirjoituksesta! Hyvä näkökulma tuo, että selkokieli on ikään kuin silta yleiskieleen ja puhekieleen. Selkokielen käyttö voi ehkä olla myös signaali kommunikaatiokumppanille, että nyt kieltä pitää selkeyttää.
Mukavaa työharjoittelua selkokielen parissa!

Ahmed iraqi

hei
kiitos tästä .. ongelmana on ,, että kursilla emme puhu paljon ..
vain kirjoitamme … ja uusi sanoja joka päivä….

Anna

Moi,
se on totta! On hyvä aloittaa selkokielellä ja kun opiskelija ymmärtää enemmän, sitten on helpompi oppia puhekieli.
Mä opiskelen suomen kieli yli kaksi vuotta ja tiedän että selkokieli auttaa alussa tosi paljon!
Kiitos kaikille selkokirjailijalle kirjoista ja lehdestä :)

kissa

Kommentoi