Selkopuhetta!

Jotain uutta, jotain vanhaa

Vuosi 2016 on kohta loppu. Vuoden viimeisessä kuukaudessa on monta juhlaa, joista pidän.

Joulu on iso juttu perheessämme. Lapset odottavat sitä kovasti. He laskevat päiviä ja avaavat joulukalenterin luukkuja. He ovat hyvä syy, että saan aloittaa jouluvalmistelut hyvissä ajoin. Laitan jouluvaloja jo marraskuun pimeään ja lisään koristeita vähitellen. Pidän joulusta, koska koti muuttuu silloin vähän erilaiseksi. Jouluiset koristeet, kynttilät ja valot saavat minut nauttimaan kodista enemmän myös ilman sähkövaloja. Tunnelma on lämmin ja pehmeä.

Nuorempi lapseni ei muista joulua tai joulupukkia viime vuoden joulusta. Hänelle on joulu uusi juttu. Isoveli on kyllä auttanut . He ovat tehdään yhdessä joululahjalistat joulupukille ja etsineet tonttuja. Isoveli vielä uskoo joulupukkiin. Ehkä hänellä on jo pieniä epäilyksiä siitä, onko meidän joulupukki nyt se aito ja oikea. Joulussa on silti taikaa.

Joulun jälkeen on vielä uusi vuosi, jota juhlia. Se vasta on hieno juhlan aihe. Nykyään ammumme lasten kanssa raketteja. Valamme myös tinat eli sulatamme ne kauhassa ja heitämme sankoon. Sitten katselemme, millaista taidetta vesi teki metallista. Tinasta voi leikisti ennustaa myös tulevaa vuotta.

Taas uusi vuosi aikaa: elää, oppia, olla. Monesti uusi vuosi laittaa miettimään, pitääkö jotain tehdä eri tavalla kuin ennen. Voi olla ihan hyvä, että tällaisia miettii. Muutosten lisäksi se voi auttaa huomaamaan, mikä kaikki omassa elämässä on hyvin.

Jouluun ja uuteen vuoteen liittyy monia erilaisia perinteitä. Eri maissa juhlia vietetään vähän eri tavalla ja lisäksi jokaisella meistä on omia tapoja ja perinteitä. Miten sinä tai perheesi vietätte joulua? Onko joulu tänä vuonna erilainen kuin ennen? Mikä on sinun paras muistosi joulusta tai uudesta vuodesta?

Rauhallista joulua ja iloista uutta vuotta!

Kommentit

cleide.dossantos@gmail.com

Kiitos! Olen brasialainen, uskon että selkokieli voi autaa minua.

iihkbbdjfjjfssaqqlpööäå

ikko

Rrrrrtttfghjkkmnm,,lihbbn,uhhkll

Kommentoi