Tässä kuussa

Perjantai 13. päivä, epäonnen päivä

Vanhan uskomuksen mukaan perjantai on epäonnen päivä ja luku 13 on epäonnen luku. Siksi moni uskoo, että perjantai 13. päivä on epäonnen päivä, jolloin voi tapahtua jokin onnettomuus.

Joku on ehkä varovainen koko päivän, ettei vain sattuisi mitään. Ettei vain kaatuisi portaissa. Tai liukastuisi kadulla. Tai unohtaisi lompakkoa bussiin. Tai ettei vain tapahtuisi jotakin vielä kamalampaa.

Vaikka aina kannattaa olla huolellinen ja varovainen, liika varovaisuus ja pelot voivat olla ahdistavia. Ei ole hyvä miettiä koko ajan, mitä kaikkea kamalaa voi tapahtua.

Se, että perjantai 13. päivä on epäonnen päivä, on uskomus. Kaikki ihmiset eivät usko siihen. Heille perjantai 13. päivä on aivan tavallinen päivä.

Hyvää uutta vuotta!

Ilotulitusraketteja taivaalla.
Raketteja kutsutaan myös ilotulitukseksi.

Ihmisiä on aina kiinnostanut, mitä tuleva vuosi tuo tullessaan. Siksi monet uudenvuoden perinteet liittyvät tulevan ennustamiseen.

Yksi suomalainen uudenvuoden perinne on valaa tinaa. Se tapahtuu näin: Laita tinahevosenkenkä rautakauhan päälle. Kuumenna kauhaa lieden tai nuotion päällä, kunnes tina alkaa sulaa. Heitä sulanut hevosenkenkä ämpäriin, jossa on kylmää vettä tai lunta. Ämpärissä tina kovettuu erilaisiin muotoihin. Nyt voit tarkastella tinaasi vaikkapa kynttilän valossa ja ennustaa tulevaa vuotta. Monet uskovat esimerkiksi, että sirpaleet tarkoittavat rahaa.

Monet suomalaiset tekevät myös uudenvuoden lupauksia. Voi esimerkiksi luvata, että ensi vuonna ulkoilee enemmän tai lopettaa tupakoinnin. Uudenvuoden lupaus on pidettävä koko vuoden ajan.

Raketit ja ilotulitukset kuuluvat myös uudenvuoden viettoon. Usein taivaalla räiskähtelee jo alkuillasta, mutta varsinainen ilotulitus on yleensä vasta keskiyöllä. Ilotulitteiden kanssa on syytä olla varovainen ja noudattaa pakkausten ja viranomaisten ohjeita.

Joulu loppuu loppiaiseen

Joulunaika päättyy loppiaiseen. Silloin viimeistään heitetään joulukuusi pois ja kerätään joulukoristeet laatikkoon odottamaan ensi vuotta.

Loppiainen on 6. tammikuuta. Tänä vuonna se on maanantai. Loppiaisena kaupat ja liikkeet ovat kiinni.

Monissa maissa loppiaisena juhlitaan kolmea itämaan tietäjää, jotka saapuivat vastasyntyneen Jeesuksen luo. Suomalaisten loppiaisen perinteisiin itämaan tietäjät eivät kuitenkaan juuri kuulu. Suomalaisille loppiainen on ennen kaikkea joulun loppumisen juhla, kuten nimikin sanoo.

Monille loppiainen on haikea juhla. Onhan jouluun, vuoden suurimpaan juhlaan, nyt kokonainen vuosi aikaa! Haikeudesta kertoo myös vanha suomalainen joululaulu, joka päättyy seuraaviin sanoihin:

Päättyi joulu vaikkei kenkään sois’
joulukuusi viedään pois, pois, pois
mutta ensi vuonna hän saapuu lailla ystävän
ei voi toivo pettää!

 

Tammikuu on sydäntalven aikaa

Talven pimein aika on joulukuun ja tammikuun vaihteessa. Lapissa tammikuu on myös vuoden kylmin kuukausi. Kylmintä ja pimeintä aikaa kutsutaan sydäntalveksi.

Pimeinä pakkasöinä voi varsinkin Pohjois-Suomessa ihailla revontulia. Revontulet ovat taivaalla loimuavia värikkäitä valojuovia, jotka näkyvät parhaiten kovilla pakkasilla. Revontulet johtuvat siitä, että auringosta säteilevät hiukkaset törmäävät maan ilmakehään.

Revontulet ovat saaneet nimensä ketun eli revon mukaan. Vanhan lappalaisen uskomuksen mukaan revontulet syttyvät taivaalle, kun repo huiskii hännällään tunturin kylkeä.

Vesimies on tunteellinen

Vesimies

Vesimies on syntynyt 20. tammikuuta ja 19. helmikuuta välisenä aikana. Vesimiehet ovat tunteellisia ihmisiä. He uskovat mielellään muista hyvää. He näkevät kaikissa asioissa paljon valoisia puolia.

Vesimiehet eivät lannistu pienistä vastoinkäymisistä. He ovat optimisteja eli he uskovat kaiken kääntyvän hyväksi.

Vesimiehet ihastuvat usein, mutta eivät rakastu helposti. He viihtyvät siellä, missä on paljon ihmisiä. Jos vesimiehen kanssa ystävystyy oikeasti, tulee ystävyydestä syvää ja pysyvää. Ystävät ovat vesimiehille todella tärkeitä.

Vesimiehet kuitenkin rakastavat myös vapautta. Jos vesimies päättää lähteä, hän lähtee.

Kauris on kunnianhimoinen

Kauris

Kauris on syntynyt 22. joulukuuta ja 19. tammikuuta välisenä aikana. Kauris on hyvin järjestelmällinen ja siisti ihminen. Kun hän päättää jonkin asian, hän pysyy päätöksessään. Hän on lisäksi kunnianhimoinen. Muiden ihmisten mielestä se saattaa joskus tuntua pikkumaisuudelta.

Kauris nauttii yksinolosta. Hän haluaa tehdä asiat perusteellisesti ja rauhassa. Kauris on kuitenkin hyväsydäminen ja seurallinen.

Joskus kauris voi olla totinen. Se johtuu siitä, että hän pohtii mielessään erilaisia asioita.