Uutta ja ajankohtaista

Tietoa seksuaalisuudesta selkokielellä

seteke

Nettiin on avattu uusi selkeä sivusto seksuaalisuudesta. Sivuston nimi on Seksuaalisuudesta selkokielellä.

Sivuilta voi lukea esimerkiksi ihmisen kehosta, tunteista ja seksistä. Selkeän tekstin lisäksi sivuilla on paljon selkeitä kuvia.

Sivuston on tuottanut Tampereen Kaupunkilähetys ry.

Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuille pääset tästä linkistä. Suora osoite on www.seteke.fi

Selkokeskuksen kirjakauppa uudistui

kirjakauppa

Selkokeskus on siirtänyt verkkokirjakaupan Selkokeskuksen sivuille. Kirjakaupan suora osoite on www.selkokeskus.fi/kirjakauppa.

Kirjakaupassa voi ostaa kirjoja samalla tavalla kuin ennen. Uutta on se, että nyt kauppaan voi tehdä tilin. Tili tarkoittaa, että voit tallentaa omat tiedot, esimerkiksi nimen ja osoitteen. Kun olet tehnyt tilin, sinun ei tarvitse kirjoittaa näitä tietoja joka kerran uudelleen, kun tilaat kirjoja. Maksat kirjat samalla tavalla kuin ennen eli laskulla, joka tulee kotiin.

Selkokeskus on tehnyt jälleen kirjaesitteen, jossa kerrotaan uusista kirjoista. Kirjaesite on näillä sivuilla Kirjat ja esitteet -kohdassa.

Lue ja nauti selkokirjoista!

Selkokeskus Turun kirjamessuilla

kirjamessut2016_kaisalta_versio2

Tule tutustumaan uusiin selkokirjoihin Turun kirjamesuilla. Selkokeskuksen osastolla on esillä uusia ja suosittuja selkokirjoja. Osastollamme voi ostaa kirjoja. Uusimmista kirjoista on messutarjouksia! Selkokeskuksen osasto on B / 1a.

Lavaohjelmaa sunnuntaina 2.10. kello 13.20

Selkokirjakummi Eppu Nuotiolta julkaistaan vuoden päästä kirja Peiton paikka. Kirjan mukauttaa selkokielelle Johanna Kartio. Kirjailijat keskustelevat siitä, miten kirja muuttuu, kun siitä tehdään selkokirja.

 

Kirjamessut järjestetään 30.9. – 2.10.2016

Vielä ehdit mukaan runokilpailuun

Verneri-verkkopalvelussa on menossa runokilpailu, jonka aiheena on ystävyys. Millainen sinun ystäväsi on? Millaisesta ystävästä haaveilet? Kirjoita runo ystävästä ja osallistu kilpailuun.

Voit kirjoittaa runossa esimerkiksi seuraavista asioista:

Millainen sinun ystäväsi on?
Miten tutustuit ystävääsi?
Miksi ystäväsi on sinulle tärkeä?
Millaisesta ystävästä haaveilet?
Miksi haluaisit ystävän?
Miten voisit saada ystävän?

Kilpailu jatkuu koko elokuun ajan. Kilpailu on tarkoitettu kehitysvammaisille nuorille ja aikuisille.

Runokilpailun voittajan äänestävät Vernerin lukijat. Voittaja on runo, joka saa eniten ääniä.

Kolme parasta runoilijaa saa palkinnon. Voittaja saa palkinnoksi Pertti Kurikan Nimipäivät cd-levyn The Best of Greatest Hits sekä Tuija Takalan selkokielisen runokirjan Kierrän vuoden. Toinen ja kolmas palkinto on kirjapalkinto.

Ohjeita runokilpailuun on Vernerissä.

Puhu selkokieltä -kampanja loppui

Selkokeskus ja Yle Uutiset Selkosuomeksi viettivät Puhu selkokieltä -kampanjan loppuseminaaria Ylessä perjantaina 13.5.2016.

Puhu selkokieltä -kampanjassa kannustettiin suomalaisia puhumaan helppoa suomea työpaikoilla, joissa työskentelee maahanmuuttajia. Monet suomalaiset alkavat puhua englantia maahanmuuttajille. Silloin maahanmuuttajat eivät saa tilaisuutta harjoitella suomen kieltä.

Seminaariin oli kutsuttu työpaikkoja, oppilaitoksia ja muita tahoja, jotka olivat kampanjassa mukana. Mukana olivat myös työ- ja elinkeinoministeriö, työntekijöiden järjestöt SAK, Akava ja STTK sekä työnantajien järjestl EK.

Työpaikoilta oli kerätty monenlaisia onnistumistarinoita. Esimerkiksi Kierrätyskeskuksen edustaja kertoi, että heillä selkokieltä käytetään maahanmuuttajien perehdyttämisessä jatkuvasti. Se on toiminut hyvin. Kampanja palkitsi Kierrätyskeskuksen kunniakirjalla seminaarissa.

Monet seminaarin puhujat totesivat, että selkokielen työpaikoilla ei vielä täysin ymmärretä selkokielen hyötyä. Seminaarissa mietittiin myös, miten kampanjan materiaalit saadaan kaikkien käyttöön. Kampanjassa on julkaistu muun muassa 50 selkokielistä sanaselitystä työelämän vaikeista sanoista sekä 10 vinkkiä selkokielen puhumiseen.

 

Tutkijat kokoontuivat Saksaan selkoseminaariin

Professorit Bettina Bock ja Daisy Lange

Saksassa Leipzigissa järjestettiin 13.–15.4.2016 seminaari selkokielen tutkijoille ja asiantuntijoille. Seminaariin kokoontui noin 80 selkokielestä kiinnostunutta ihmistä keskustelemaan, väittelemään ja jakamaan tietoa selkokielestä.

Saksassa on meneillään monta mielenkiintoista tutkimusta selkokielestä. Tulevina vuosina ilmestyy myös uusia väitöskirjoja, joiden aiheena on selkosaksa.

Myös Pohjoismaat esittäytyivät seminaarissa. Suomen selkoasioita esitteli Leealaura Leskelä Selkokeskuksesta. Ruotsin selkotoimintaa esitteli Ulla Bohman MTM:stä. Pohjoismaissa selkotoiminnalla on pitkä historia ja selkoaineistoja on paljon. Käytännön osaaminen selkoasioissa herätti Saksassa paljon huomiota.

Sen sijaan selkokielen tutkimusta Suomessa ja Ruotsissa on toistaiseksi vähän.

Kuvassa selkokielen tutkimusta esittelevät professorit Bettina Bock ja Daisy Lange Leipzigin yliopistosta.

Uutisia kuvilla

Selkosanomien uutiset kuvilla tuettuna

Selkosanomien verkkolehdessä julkaistaan nyt uutisia, jotka on kerrottu kuvilla. Ne sopivat lukijoille, joita kuvat auttavat ymmärtämään uutisaiheita.

Kuvauutisia julkaistaan kotimaan ja ulkomaiden uutisista, viihteestä ja urheilusta. Ne tulevat verkkoon yleensä noin viikkoa myöhemmin kuin Selkosanomien muut uutiset.

Kuvauutiset toteuttaa Papunet-verkkopalvelu.

Tutustu kuvauutisiin ja anna palautetta niistä!

Selkouutisia nyt myös televisiossa

Yleisradio lähettää nykyään joka arkipäivä selkokieliset TV-uutiset kello 15.10. Päivittäin uutisia voi edelleen kuunnella myös Radio Suomessa kello 21.30 tai lukea Ylen verkkosivuilta osoitteesta yle.fi/selkouutiset.

 

 

Uusia selkokirjoja!

Selkokielellä on ilmestynyt taas uusia kirjoja. Tässä muutama uusi kirja:

Avain-kustantamon selkokirja Maailmanuskonnot kertoo erilaisista uskonnoista, joita maailmassa on.

Rautatie on Suomen kirjallisuuden tärkeä kirja, joka on nyt mukautettu selkosuomeksi. Kirja kertoo ajasta, jolloin junat ja rautatie vasta tulivat enemmän Suomeen. Rautatie kertoo Matista ja Liisasta, jotka lähtevät katsomaan rautatietä. Miltä se näyttää? Kuinka nopeasti sillä voi matkustaa? Rautatie onkin isompi yllätys kuin Matti ja Liisa osaavat arvata.

Jäähyväiset Viipurille kertoo ajasta, jolloin Suomi oli sodassa. Se kertoo yhden perheen tarinan, kun he joutuvat lähtemään Viipurista sotaa pakoon.

Voit tutustua kirjoihin enemmän Papunetin selkosivujen kirjat-sivuilla.

Lisäksi voit ostaa kirjoja Selkokeskuksen verkkokirjakaupasta.

 

 

Selkotunnus uudistuu

Selko-merkki_suomi_mv_NETTIIN_300pxSelkokirjat ja esimerkiksi selkokieliset esitteet tunnistaa nuolimerkistä. Selkokeskus on muuttanut tunnusta vähän. Uusi tunnus otetaan käyttöön vuonna 2016. Tunnuksessa on edelleen sama nuoli kuin ennen. Uudessa tunnuksessa lukee aina sana selko tunnuksen alapuolella.

Puhu selkokieltä -kampanja alkoi

A.B. Guy opiskelee Helsingin aikuisopistossa nuorisotakuukoulutuksessa.
A.B. Guy opiskelee Helsingin aikuisopistossa nuorisotakuukoulutuksessa.

Selkokeskus ja Yle uutiset selkosuomeksi aloittivat marraskuussa kampanjan Puhu selkokieltä! Sen tarkoitus on rohkaista suomalaisia puhumaan selkokieltä maahanmuuttajille työpaikoilla. Puhumalla helppoa kieltä suomalaiset voivat auttaa maahanmuuttajia kotoutumaan Suomeen.

Kampanjan aikana julkaistaan selkokielisiä selityksiä työelämän vaikeista sanoista. Lisäksi julkaistaan vinkkejä, miten suomea voi puhua helpolla tavalla.

Työpaikat voivat ilmoittautua mukaan kampanjaan. Ne voivat myös haastaa muita työpaikkoja kampanjaan.

Tutustu kampanjaan Selkokeskuksen yleiskielisillä sivuilla. Kampanjasta kerrotaan myös selkokielellä Selkosanomissa ja Ylen selkouutisissa.

Eppu Nuotio on uusi selkokirjakummi

Kirjailija Reijo Mäki haastoi uudeksi selkokirjakummiksi kirjailija Eppu Nuotion. Eppu Nuotio otti haasteen vastaan Helsingin kirjamessuilla 24.10.2015.

Selkokirjakummiksi valitaan kahden vuoden välein joku tunnettu suomalainen kirjailija. Kummi antaa oikeudet yhden oman kirjansa muokkaamiseen selkokielelle. Eppu Nuotio antoi luvan selkomukautukselle romaanistaan Peiton paikka. Selkomukautuksen tekee selkokirjoittaja Johanna Kartio.

Samassa tilaisuudessa julkaistiin edellisen selkokirjakummin Reijo Mäen ensimmäinen selkokirja. Se oli selkodekkari Pimeyden tango. Tämän kirjan oli selkokielelle muokannut selkokirjoittaja Ari Sainio.

Lukutaidon päivä 8.9.2015 Tampereella

Kehitysvammaisten Tukiliitto järjesti tiistaina 8. syyskuuta YK:n Lukutaidon päivän tapahtuman Tampereella.

Päivän aihe oli Jokaisella on oikeus tietoon. Päivän ohjelma oli tarkoitettu erityisnuorille.

Tapahtumassa oli puheenvuoroja esimerkiksi kaverisuhteista verkossa ja seksuaalisuudesta selkokielellä.