Rautatie etukansi_pieni

Metsämökin asukkaat Matti ja Liisa kuulevat, että naapurikylään on rakennettu rautatie. Kumpikaan ei ole koskaan nähnyt junaa tai rautatietä. Miltä se näyttää?  Minne sillä voi matkustaa? Matti ja Liisa lähtevät katsomaan,  millaisesta ihmeestä oikein on kysymys.

Kirjan on kirjoittanut Juhani Aho. Se ilmestyi vuonna 1884. Pertti Rajala on nyt mukauttanut kirjan selkokielelle.

Kirja on myynnissä Selkokeskuksen verkkokirjakaupassa.

Lue katkelma kirjasta:

 – Mikä se rautatie on? Liisa alkoi kysellä. –  Kuulehan, kun minä selitän. Rautatie on rautatie ja maantie on maantie. Maantie on maasta ja mullasta ja rautatie raudasta, Matti selitti. – Ja puutie on puusta ja vesitie vedestä? Liisa hymähti pilkallisesti.

 

Mutta Matti ei suuttunut. –  Älähän nyt, kyllä se on totta. Rautatietä ei ajeta hevosella. Höyrylaiva vedetään maalle ja pannaan pyörien päälle. Se kulkee tulen voimalla ja vetää perässään vaunuja. Vaunut ovat niin isoja kuin tämä pirtti ja vielä isompiakin. Kyllä se jaksaa, vaikka minkälaisia, eikä tie tärise. Semmoinen se on, Matti selitti.

 

– Kuka sinua, Matti parka, on taas narrinaan pitänyt? Liisa ihmetteli. – Ei kukaan. Ruustinnan puheita ne ovat, sanoi Matti ja huokaisi nöyrästi. –  Ruustinnan? Oliko ne ruustinnan puheita? Liisa kysyi. Nyt Liisan rukki pysähtyi, ja hänen korvansa vasta oikein aukenivat.

 

Rautatie, Oppimateriaalikeskus Opike 2016