Rinnat kannattaa tarkastaa säännöllisesti.

Joka vuosi yli 4000 naista Suomessa sairastuu rintasyöpään. Monet heistä kuitenkin paranevat, koska hoitomuodot ovat kehittyneet niin hyviksi. Jos syöpä havaitaan ajoissa, yhdeksän kymmenestä parantuu syövästä.

On melko tavallista, että rinnoista löytyy kyhmyjä ja kasvaimia. Niistä kaikki eivät ole vaarallisia. Lääkäri voi ottaa näytteen rinnasta ja tarkistaa, onko kasvain pahanlaatuinen vai ei.

Rintasyöpä on yleisintä yli 50-vuotiailla naisilla. Kuitenkin myös sitä nuoremmat naiset voivat sairastua rintasyöpään. Myös mies voi sairastua rintasyöpään, mutta se on harvinaista.

Rintasyövästä parantuminen edellyttää, että kasvain löytyy mahdollisimman aikaisin. Siitä syystä 50–59-vuotiaat naiset saavat kutsun mammografia-tutkimukseen. Tutkimuksessa otetaan röntgenkuva rinnoista. Tutkimuksen avulla on mahdollista löytää pienimmätkin syöpäkasvaimen alut.

Kaikkien naisten kannattaa tutkia rintojaan säännöllisesti. Jos löytää näkyviä muutoksia, kannattaa hakeutua lääkäriin mahdollisimman nopeasti. Seuraavat muutokset rinnoissa voivat johtua syöpäkasvaimesta: kyhmy rinnassa tai kainalokuopassa, rinnan koko tai muoto muuttuu, nännistä vuotaa limaa. Gynekologilla käydessä kannattaa aina tutkituttaa myös rinnat.

Naisilla, jotka ovat synnyttäneet vähintään kolme lasta ennen kuin ovat täyttäneet 30 vuotta, on pienempi riski sairastua rintasyöpään. Myös vihannesten ja hedelmien syöminen pienentää rintasyövän riskiä. Sen sijaan ylipaino lisää riskiä.