Sisällön alkuun

Tarinat

Ihana mies

Kuuntele

Taidan olla aika ihana mies. Ennen en kyllä tiennytkään sitä. Luulin, että olen aika tylsä. Tylsä ja tavallinen, vähän isomahainen ja silmälasitkin minulla on. Sellainen minä olen.

Täytyy sanoa, että tytöt eivät ole koskaan roikkuneet kimpussani. Olen vähän ujokin.

Niin, nyt kuitenkin tiedän, että olen ihana. Se kyllä tuntuu aika kivalta. Minusta taas tytöt ovat ihania.

Kerron sinulle nyt, mistä tiedän, että olen ihana.

Istuin eilen kahvilassa. Olin ruokatunnilla. Join kahvia ja ajattelin kaikenlaista. Minun taakseni toiseen pöytään istui kaksi tyttöä. He olivat minun ikäisiäni, noin 20-vuotiaita.

Ja mitä he puhuivat! Kuulin heidän puheensa ensin vahingossa, mutta sitten aloin kuunnella salaa ja tahallani. Vaikka ei se kaunis tapa olekaan.

Ensin toinen sanoi: "Voi voi, oispa kiva saada mies! Oispa ihana vaikka halailla ja suudella, nyt justiin!"

Toinen vastasi: "No jaa. Voishan se olla. Mutta sitten pitäisi kyllä miehen olla aika ihana. Ei kuka tahansa käy."

Ensimmäinen tyttö, jolla oli kova ääni, sanoi: "Niin, tietenkin. Millainen sun mielestä on ihana mies?" Toinen ei sanonut ensin mitään. Minä istuin edelleen kahvilan pöydässä tyttöjen lähellä. Olin jo juonut kahvini, mutta istuin ja kuuntelin.

Sitten toinen tyttö vihdoin sanoi: "Sellainen tavallinen, reilu mies. Se olisi ihana. Ei miehen tarvitse olla mikään sankari. Kyllä sen kuitenkin täytyisi ymmärtää mua. Ihana mies on tunteellinen."

Silloin minun sydämeni hypähti. Minähän olen tavallinen! Reilukin olen, ja tunteellinen. Eilenkin annoin Pelastusarmeijan rahankeräykseen kymmenen markkaa.

Kovaääninen tyttö mietti vähän aikaa ja sanoi: "Olen kyllä samaa mieltä. Ei se haittaa, vaikka mies ei olisi kaunis. Saa sillä olla vaikka iso maha ja vaikka silmälasit. Mutta mukava sen tarttis olla!"

Taas minun sydämeni hyppäsi, oikein ison kuperkeikan. Minulla on taatusti iso maha ja silmälasit! Mukavakin olen, ainakin naapurin kissalle. Taputin kissaa eilen päähän, kun se pihalla puski jalkaani.

Toinen tyttö innostui aiheesta. Kuulin, kuinka hän alkoi puhua nopeasti: "Miehen tarttis olla sellainen, että jos mua surettaa, se ottaa syliin ja lohduttaa. Ja jos miestä surettaa, niin se osaisi kertoa murheestaan. Mä saisin lohduttaa sitä!"

Minähän itken usein, ja minua saa kyllä lohduttaa, vaikka joka päivä. Nyt aloin jo olla varma. Minä olen unelmien mies! Jokainen tyttö haluaisi minut!

Kovaääninen tyttö jatkoi: "Joo! Ja jos on hauskaa, niin nauretaan ja hullutellaan yhdessä. En mä halua mitään sankaria, joka osaa kaiken ja on hyvä kaikessa, mutta ei osaa puhua tunteistaan."

Minulla alkoi olla kiire töihin. Olin kuitenkin aika hyvällä tuulella. Minähän olen ihana mies.

Lähde: Johanna Kartio, Ihana mies BTJ Kirjastopalvelu Oy, 1997.