Tomaatteja leikkuulaudalla.

Nykypäivän Suomessa monilla on ylipaino-ongelmia. Ylipainoa kertyy helposti, jos syö liikaa tai epäterveellisesti.

– Tärkeää on syödä säännöllisesti. Jos syö terveellistä ruokaa tarpeeksi usein, on helpompi kieltäytyä epäterveellisistä välipaloista. Jos jättää esimerkiksi lounaan väliin, on pian nälkäinen. Silloin tulee helposti ahmittua kahvileipää ja herkkuja välipalaksi. Niistä kertyy myös kaloreita, ravintoterapeutti Berit Haglund kertoo.

Aina ei ole helppoa noudattaa terveellistä ruokavaliota. Keho tarvitsee sekä energiaa että vitamiineja ja hivenaineita. Kun keho saa näitä aineita, se voi hyvin. Pitää siis tietää, mitä ja kuinka paljon tulee syödä.

Puoli kiloa vihanneksia ja hedelmiä päivässä

Terveysviranomaiset suosittelevat, että joka päivä tulisi syödä puoli kiloa vihanneksia ja hedelmiä. Ihminen saa niistä hyödyllisiä vitamiineja ja ne myös täyttävät vatsaa. Sitten ei tarvitse turvautua epäterveellisiin välipaloihin.
Ihminen tarvitsee energiaa niin paljon kuin hän sitä kuluttaa

Painon kurissa pitäminen on periaatteessa yksinkertainen asia. Kun syö enemmän kuin kuluttaa, ylimääräinen energia varastoituu kehoon, ja ihminen alkaa lihoa. Kun taas syö vähemmän kuin kuluttaa, alkaa laihtua. Siitä huolimatta painon tarkkailu ei ole aina kovin helppoa.

– Ihmiset lihovat kahdesta syystä. Joko he syövät väärin tai he syövät liian paljon, Berit Haglund sanoo.

Ruuat sisältävät eri määrän energiaa

Oikeanlaisen ruokavalion löytääkseen pitää tietää, kuinka paljon ruuat sisältävät energiaa. Rasvassa on eniten kaloreita, joten painoaan tarkkailevan kannattaa välttää sitä. Voi, juusto, makkara, suklaa ja jäätelö ovat yleensä rasvaisia. Lisäksi sokerissa myös paljon kaloreita. Erityisen paljon sokeria on muun muassa virvoitusjuomissa, makeisissa, kakuissa ja suklaassa. Jos syö paljon sokerisia herkkuja, lihoo helposti.

– On kuitenkin olemassa ihmisiä, jotka syövät terveellistä ruokaa, mutta lihovat silti. Silloin he syövät liian paljon. Ruisleipä on terveellistä, mutta jos sitä syö liian paljon ja liian herkullisilla päällysteillä, voi lihoa, muistuttaa ravintoterapeutti Berit Haglund.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.