Papunetin selkosivuilta löydät monenlaista tietoa eri aiheista selkokielellä.  Selkokieli tarkoittaa sitä, että tekstiä on helpompi lukea. Selkokielestä voivat hyötyä esimerkiksi kielenoppijat ja muistisairaat sekä henkilöt, joilla on kehitysvamma tai puhevamma.

Miten sivuilta löytää tietoa?

Tieto on jaettu kokonaisuuksiin. Pääset liikkumaan sivuilla valitsemalla etusivulla kokonaisuuden, josta haluat lukea lisää. Samat kokonaisuudet löytyvät myös luettelosta sivun yläreunasta.

  • Nyt-osiossa on tietoa Selkokeskuksen toiminnasta ja selkokieleen liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Lisäksi voit lukea suomalaisista juhlapäivistä ja tärkeistä suomalaisista henkilöistä.
  • Uusimmat selkokieliset kirjat ja esitteet löytyvät nyt omasta osiostaan. Uuden osion kautta pääset myös tilaamaan selkokielisiä kirjoja Selkokeskuksen verkkokirjakaupasta.
  • Apua arkeen ja Tietoa Suomesta -osioihin on koottu asiaa useista eri aiheista. Voit lukea esimerkiksi asumisesta, turvallisuudesta, laista ja säännöistä sekä suomalaisesta luonnosta.

Voit etsiä sivuilta tietoa myös käyttämällä hakutoimintoa. Ruudun oikeassa yläkulmassa on Hae-nappi. Kirjoita hakusana valkoiseen laatikkoon, joka on Hae-napin edessä. Paina lopuksi Hae-nappia.

Kuka sivuja tekee?

Papunetin selkosivuja tekevät Selkokeskuksen ja Papunetin työntekijät. Selkokeskuksen työntekijät toimittavat selkosivuja eli he kirjoittavat selkosivuille tekstejä ja lisäävät kuvia. Papunet vastaa sivujen tekniikasta ja esimerkiksi äänituen toiminnasta.

Selkokeskuksen internetsivuilta voi lukea lisää selkokielestä, selkokielen käyttäjistä sekä Selkokeskuksen toiminnasta. Selkokeskuksen sivut ovat yleiskieliset.

Papunet tekee esteettömiä verkkopalveluja. Papunetin verkkopalvelut sopivat esimerkiksi puhevammaisille ihmisille, selkokielen käyttäjille ja alan ammattilaisille. Selkokielisten sivujen lisäksi Papunetissa on blisskieliset sivut, kuvasivut, pelisivut ja yleiskieliset sivut.

Raha-automaattiyhdistys puolestaan antaa rahaa sivujen tekemiseen.

Mihin voi ottaa yhteyttä?

Jos sinulla on kysyttävää Papunetin selkosivuista, voit ottaa yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen selkokeskus(at)kvl.fi

Voit myös käyttää Ota yhteyttä -sivulla olevaa lomaketta.