Kaukosäädin ja televisio

Vuoden 2013 alussa on siirrytty Yleisradioveroon eli Yle-veroon. Yle-vero koskee kaikkia täysi-ikäisiä eli yli 18-vuotiaita. Yle-verolla kustannetaan Yleisradion eli Ylen toiminta.

Yle-vero korvaa televisiomaksun. Televisiomaksu oli vapaaehtoinen maksu. Siitä luovuttiin, koska monet ihmiset eivät maksaneet sitä, vaikka käyttivät Ylen palveluita.

Yle-veron maksaminen

Yle-vero maksetaan muiden verojen kanssa. Se on siis osa verotusta. Yle-vero on henkilökohtainen, ja se koskee kaikkia täysi-ikäisiä suomalaisia. Yle-veroa täytyy siis maksaa, vaikka ei käyttäisi Ylen palveluita.

Yle-veron määrä

Yle-veron määrä vaihtelee sen mukaan, kuinka suuret tulot ovat. Maksat siis vähemmän Yle-veroa, jos tulosi ovat pienet ja enemmän, jos tuloja on paljon. Tuloa voi olla esimerkiksi palkka, jonka saat työstä.

Yle-vero ei voi olla yli 140 euroa vuodessa. Se on siis pienempi kuin aikaisempi televisiomaksu. Jos tulot ovat kovin pienet, Yle-veroa ei tarvitse maksaa ollenkaan.  Yle-veroa eivät maksa sellaiset ihmiset, joiden tulot ovat alle 7352 euroa vuodessa.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.